søndag den 21. august 2011

Just another sunny day


Med en vejrudsigt der lovede 10 oC og solskinsvejr drog min kollega Bjarke, hans ven Jakob, Jakob's forældre og jeg på sejltur. Sidste gang fik jeg ikke et billede af Bjarkes båd med, men denne gang skal I ikke snydes for det skønne syn af Molly:


På vej væk fra Nuuk skete der noget helt fuldstændig fantastisk – en mindre flok pukkelhvaler havde valgt at slappe af i vandoverfladen!!



Ved ikke om I kan fornemme hvor tæt hvalen er på os! Det skal altså siges, at billedet er taget med min HTC telefon, der absolut ikke kan prale af at have en fantastisk zoom-funktion. Vi var rent faktisk så tæt på, at man kunne høre vandsprøjtet, og vi fik tilmed hvalsnot i hovedet! Det var den vildeste oplevelse at se så kæmpe store dyr på så tæt hold. Optog også denne film, hvor hvalen er så fræk at blotte sin halefinne:


Efter at have sejlet rundt efter hvalerne en times tid, sejlede vi ind i kobbefjorden, her mødtes vi med Thea - Markus's båd. Drengene fik skudt lidt efter Store Malene (et stort fjeld) og en plastikflaske i vandet - boys will be boys! Nå ja, jeg fik da også lov til at prøve :o)

På vej tilbage pilkede vi torsk fra båden. Man pilker ved at sænke en snøre med 4-5 kroge til bunds, så hiver man stille og roligt op og ned i snøren, indtil man mærker modstand. Det tager nok gennemsnitligt en til to minutter til torskene har bidt på. Så hiver man stille og roligt snøren op af det 30 meter dybe vand – og wupti, så er der torsk. Første gang jeg sank min til bunds, var der tre fisk på – den var pænt hård at hive op! Og her kom dagens helt store udfordring så, jeg skulle selv dræbe, afkroge og opsprætte torskene. Var seriøst ved at dø af skræk, men på en eller anden måde klarede jeg det. Der går nok lidt tid, før jeg lærer at skære rigtig flotte torskefiletter – men al begyndelse er vel svær!


Her ses de tre torsk og håndtaget ved den forreste fisk er "fiskestangen" man pilker med.


Dagens fangst i filetter :o)

Til slut må dagens vise ord være: Der er klart en grund til at torsk er et synonym for fjols og fæ – de kæmper stort set ikke imod og bider på hvad som helst.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar